בין תחושת אחריות לתחושת אשמה

נולדתי בישראל להוריי האהובים שחוו את השואה בהיותם צעירים ושרדו.

כבת לניצוליי שואה, התנהלו חיי בצל הזיכרונות של הוריי. חייתי את חיי כאילו הזכרונות הללו היו שלי עצמי, כאילו אני זו שהייתה "שם".

המורשת של השואה שנשאתי ואני עדיין נושאת עימי, באה לידי ביטוי גם בעובדה שאומנם בגיל הצבא עזבתי את הבית, אולם התקשיתי להיפרד באמת מהוריי, והקשר עימם נע בין תחושת אחריות רבה לתחושת אשמה.

נקיפות המצפון והאשמה העצמית נבעו מהמחשבה שאם אאמץ לי דרך הסתכלות משלי על החיים, דרך השונה מזו שעליה התחנכתי, אני עלולה לנטוש בכך את ההורים שלי. להותיר אותם מתמודדים עם המציאות הקשה לבדם.

לכן, כדי להימנע מחוויה כואבת של נטישת ההורים, נמנעתי מהסתכלות פנימה ובדיקה מעמיקה וכנה לגבי מי אני באמת, מה אני רוצה? מה אני צריכה? ולא אפשרתי לעצמי לחיות בצורה אותנטית ולחוות את חיי כ"שלי".

עסקתי בתחום ההוראה במשך 30 שנה, בתפקידים מגוונים ומאתגרים, בהנאה ובסיפוק רב.

והקמתי משפחה חמה ואוהבת כשאימצתי בארץ כאם חד-הורית, את ילדתי שהייתה אז בת 10.

בהמשך, קיבלה ביתי המאומצת תואר ראשון, נישאה, והיא ממשיכה לסלול את חייה העצמאיים בביטחון ובשמחה. במסיבת החתונה השתתפו בני המשפחה הביולוגית יחד עם נציגי השרות למען הילד כמובן בין כל אורחי המשפחה שלי ושל החתן – הכל אחד, מבורך ומרגש.

כשברקע של כל אלו, ממשיכים ללוות אותי, אותן "תחושות ילדות" של אשמה, כאב, כעס, ביקורת ואף שיפוטיות שהופנתה החוצה בהאשמה, שאף הועצמו לפרקים בעקבות מערכות יחסים לא קלות שחוויתי.

החיפוש

הרצון למצוא את אותו שקט שחסר לי, וכמיהתי לחיות את החיים מתוך חופש פנימי אמיתי, בעוצמה ובשמחה, כפי שדמיינתי ושאפתי לחיותם, הובילו אותי למסע חיפוש מתמשך.

במהלכו של מסע זה נחשפתי למגוון שיטות, סדנאות, טכניקות וכלים להקלה פיזית, רגשית ומנטלית, אותן למדתי, ובהמשך, אף לימדתי אחרים.

הגעתי הביתה

אולם רק כשפגשתי את ביירון קייטי לראשונה בקיץ 2006 בישראל – ידעתי מיד שמצאתי את הדרך

לאחד ומזג את היותי אדם סקרן, יצירתי ופתוח לעולמות תוכן מגוונים כעולם  הטיפולים האלטרנטיביים, עולם האמנות, עולם החינוך וההוראה.. עם כל כל כישוריי, ניסיוני והמיומנויות שרכשתי בשנים של לימוד, הכשרה והוראת: אימון, גישור, פיזיקה משפחתית, קורס בניסים, גשטאלט וכד – לכדי מהות מרגשת וייחודית.

אני זוכרת שמה שהדהים אותי במיוחד, הייתה ההשפעה הרבה והמהירה של הכלי הזה ביחס לפשטותו.

שיטת "העבודה" מיושמת במקומות רבים בעולם, והצלחותיה מתועדות ומוכחות, וניתן להתנסות בכך באופן אישי, אפילו תוך מפגש יחיד.

בתהליך קצר של שאילת 4 שאלות, בוחנים וחוקרים מחשבה המסבה לנו סבל,
מכירים במחשבה הזו ומתיידדים עימה,
מזהים מה קורה עם ובלי המחשבה הזו שלנו,
עד לרגע השחרור מהמתח שהיה כרוך בה.

וזהו! התוצאה היא שינוי מידי שיש לו השפעה עלינו ועל סביבתנו,
כשאנחנו מוצאים בעצמנו את הכוחות לנהל את חיינו בהרמוניה ובאהבה,
בביטחון, ללא שיפוטיות, ביקורתיות והאשמת אחרים בכל מה שקורה לנו בחיים.

אני מאמינה שלבד מחיסכון רב בזמן ובכסף, העבודה מאפשרת גם חיסכון במשאבים נפשיים: באמצעות תהליך עבודה ממוקד וקצר טווח יחסית.

הסבל היחיד הוא האמונה במחשבה שלנו, לא המציאות!

בקיץ 2006 השתתפתי בביה"ס של ביירון קייטי בגרמניה.

בקיץ 2007 ארגנתי את הכנס הראשון של ביירון קייטי בארץ במגזר הערבי, אחריו נסעתי שוב לביה"ס בגרמניה והפעם הוזמנתי על ידה להיות אחת מהצוות.

בפברואר 2008 סיימתי באוהַיו, ארה"ב את התמחותי עם קייטי וקיבלתי את ההסמכה ממנה C.F.

בשנה זו גם ייסדתי את "קהילה עובדת" מתוך הצורך שגיליתי לעשות את "העבודה" לשמור על התדר בזרימה מתמדת בתוכנו בכל מקום ובכל שעה, כך נוצרה התארגנות קבועה ללא מטרות רווח של כל בוגרי בתי הספר של ביירון קייטי ואנשים נוספים שמכירים את "העבודה" וחיים בדרך זו.

בקיץ 2010 נסעתי לביה"ס בפעם השלישית ומייד אחריו זכיתי בחוויה מיוחדת כשעברתי חודש אינטנסיבי של שהייה במרכז של ביירון קייטי בקליפורניה TAH.

במהלך תקופה זו זכיתי להכיר אישית את ביירון קייטי ואת הצוות הבכיר שלה. למדתי שם דרכים להתבוננות עמוקה ולחדוּת בשימוש בכלים. חוויתי את הדברים בעוצמה שאי אפשר להגיע אליה דרך לימוד תיאורטי בלבד.

"איש לא יכול לפגוע בי – זהו התפקיד שלי". (ביירון קייטי, לאהוב את מה שיש)

שיטת העבודה של ביירון קייטי אפשרה לי להיפתח לאופציות אחרות שהמציאות והחיים מציעים לי. האומץ לבדוק את אותן אפשרויות שקודם לכן לא העזתי לראות אפילו – הובילה אותי למקומות שלא חלמתי…

לפני מספר שנים, הקמתי את העסק שלי "מיקוד בשביל התוצאות" – כלים להצלחה אישית, מקצועית ועסקית.

ואני מלווה אנשים, קבוצות, זוגות, ומשפחות  בשיטת "העבודה" המביאה לשיפור משמעותי ומוכח באיכות חייהם. במגוון דרכים: טיפול פרטני, זוגי, משפחתי וקבוצתי בשיטת העבודה – בקליניקה או בבית הלקוח.

אני עובדת במגוון מסגרות עם בני הדור השני והשלישי לניצולי השואה, בשיטת "העבודה".

בנוסף, אני מכשירה בשיטת "העבודה",מטפלים ואנשי מקצוע הרוצים להוסיף כלי אפקטיבי במיוחד, לארגז הכלים המקצועי שלהם.

ניתן להשתמש בשיטת העבודה להקלה רגשית בכל תחום בחיים: החיים בצל השואה, קריירה, הורות, זוגיות, מערכות יחסים (של האדם עם עצמו ועם סביבתו), כסף, ועוד ועוד…

אני מזמינה אתכם לפנות אליי בכל שאלה,

בידידות צילה הרטמן,

.C.F. מאפשרת מוסמכת מטעם בירון קייטי, מומחית בשיטת "העבודה" בוגרת 3 בי"ס עם קייטי כמשתתפת וכחברת צוות, TAH באוהיו, קליפורניה מייסדת ומובילה "קהילה עובדת" בארץ M.Ed. במערכת החינוך מעבירה סדנאות ומפגשים אישיים, במגרש הביתי או מפגש מרחוק, חיה את "העבודה" וחווה את העוצמה שלה בכל פעם מחדש.